Volt már szó, nem is egyszer arról, hogy vállalkozóként folyamatosan résen kell lenni, nem engedhetjük meg magunknak a lankadást. Ennek oka nagyon egyszerű: ha lecsúszunk egy változás kezdetéről, akkor hatalmas gazdasági előnyt szalaszthatunk el, és ezek a lehetőségek választják el a kisvállalkozókat azoktól az üzletemberektől, akik milliárdos mamutcégeket tudhatnak magukénak.
Változó gazdaság
Ezúttal ráadásul nem arról van szó, hogy egy új termékkel lehetőség van betörni a nagyok közé, hiszen ehhez jellemzően sok tőke, és még annál is több kapcsolat kell. Most éppen egy olyan változás küszöbén állunk, ami a kicsiknek is lehetőséget teremt arra, hogy a piac meghatározó szereplőivé váljanak néhány lépés után.
Nem véletlen, hogy egy ekkora lehetőséget az óriáscégek sem hagynak figyelmen kívül. A Mastercard bemutatta fehér könyvét a Money 20/20 Europe konferencián, mely a közösségi gazdaság jövőbeli lehetőségeivel, a veszélyekkel, kihívásokkal foglalkozik.
A könyv a Közösségi gazdaság: a növekedés lehetőségei címmel látta meg a napvilágot. Egy olyan átalakuló gazdaság kihívásaival és piaci lehetőségeivel foglalkozik.
Nehéz lesz lenyelni
A közösségi gazdaság olyan kihívások elé állítja a cégeket, amikkel eleddig nem igazán találkoztak. A marketing, a reklám, az egyész cégstratégia azon alapult, hogy egy terméket minél több embernek lehessen értékesíteni, mindenki mást magunk mögé utasítva. Ez a trend lassan értelmét veszíti, és ezzel nem csak a piac, hanem az egész termékpaletta is hatalmas változásokon fog keresztülmenni.
A fehér könyv alapján a legfontosabb elemek, melyek jelentősége a közeljövőben hatalmasat ugrik a következőek:
- Bizalom
- Felhasználói élmény
- Értékekhez való hozzáférés
Logikusan végiggondolva ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen ezek most is alappillérei egy sikeres cégnek, abban az esetben azonban, ha a közösségi gazdaságban is sikeresen akarunk részt venni, komolyan kell foglalkoznunk ezekkel a kérdésekkel.
A bizalom nem lehet csak felszínes, folyamatos visszacsatolásokkal, és a vásárlókkal való kapcsolat ápolásával kell azt stabillá és megingathatatlanná tenni. A vállalkozó feladata bővül azzal is, hogy olyan irányítási rendszert dolgozzon ki, mely a saját érdekei mellett legalább ugyan olyan szinten védi a vásárlói érdekeit is, hiszen ez elvárás lesz a társadalom részéről.
A felhasználói élmény fejlesztése, a hozzáadott érték növelésével szintén kiemelt jelentőségű feladat. Ez persze társul ez az előző ponttal. Például nem csak a vásárlói felületet kell egyszerűvé, élménydússá tenni, de gondoskodni kell az adatok teljeskörű védelméről, sőt arról is, hogy a vásárló maga is beleszólhasson, kontrollálhassa, mi is lesz az adataival.
Minél teljesebb a közösségi gazdaság, annál nagyobb a az értékekhez való hozzáférés is. ez azt is jelenti, hogy a vállalkozások egyfajta közösségi hálóban léteznek, átvezetnek egymáshoz, lehetővé téve a vásárlók számára azt, hogy könnyedén és gyorsan hozzáférhessenek minden olyan termékhez vagy szolgáltatáshoz, ami őket érdekli.
Természetesen az átállás messze nem egy egyszerű feladat, de ebben is lehet segítséget kérni. A megfelelő szakemberek hathatós segítsége ilyenkor is jól jön, hiszen új helyzettel, talán sohasem látott kihívásokkal kerül szembe a cégvezető, amik bizony segítséget igényelhetnek!