A vállalkozás nem kényszer - életforma.

A KATA a legjobb lehetősége egy cégnek?

2017. szeptember 13. - Vállalkozástréner

Vállalkozónak lenni nem éppen egy egyszerű feladat, főleg abban az esetben, ha az illető nem egy adóguru, nem keni-vágja a jogszabályokat, és nem ismeri ki magát egy olyan útvesztőben, amit még annak építői sem ismernek.

Éljen a KATA!

A KATA az utóbbi időben – főleg az összeghatárok emelése óta – hatalmasra dagadt. Mármint azoknak a kezdő, vagy már a piacon lévő vállalkozásoknak a köre, amik ezt, az egyszerűsített adónemet választják.

giphy_1_18.gif

Azt tudjuk, hogy a kkv-k adják a gazdaság majd harmadát, de egy új statisztikai adat szerint jelenleg a magyar cégek közül minden negyedik KATA rendszerben adózik. Az ok nagyon egyszerű: ez érthető, egyszerű, átlátható, és nincs vele temérdek gond. A KATA 50 ezer forint adó terhet jelent a vállalkozás számára havonta, amihez jön félévente a helyi iparűzési adó, plusz egy évben egyszer a kamarai tagdíj. Ez összességében még mindig alacsony összeg – bár ez meglátás kérdése, hiszen nem minden vállalkozás termel ugyan annyi profitot. Az igazán vonzó benne mégis inkább az egyszerűsége, hiszen az egyel bonyolultabb, de még mindig igen egyszerűnek számító KIVA, az adókulcsának csökkentése dacára sem nőtt olyan mértékben, mint a KATA.

Mindenkinek KATA kell?

Az, hogy a KATA egyszerű, és könnyen kezelhető, sokakat csábít, de nem mindenkinek jó. Egyes cégek esetélben a KATA határai túlságosan is szűkek, míg mások esetleg egy magasabb adózási rátával rendelkező lehetőségben több ajtót képesek megnyitni a profit felé. A lényeg, hogy egy adózási rendszer hiába tűnik nagyon vonzónak, ez azért nem ennyire egyszerű, és nem ennyire egyértelmű.

overlooked-small-business-tax-deductions-story.jpg

Nagyon sokszor, és nagyon sok fórumon emlegetem, hogy mennyire fontosak a jó szakemberek. Ahogyan a ház építését sem bíznánk agy grafikusra, úgy a pénzügyi döntések meghozatalában sem tud olyan jót alkotni egy pék, egy író, vagy egy könyvelő. Igen, ez a legutóbbi nagyon fontos, mivel ezt sokan keverik: az adózás egy olyan pénzügyi tranzakció, amit előre kell teljesíteni, míg a könyvelő a pénzügyi mozgások utólagos rögzítésének, kezelésének szakembere!

Akkor kihez?

Ha nem a könyvelő fog nekünk ebben segíteni, akkor ki? Az adótanácsadó, adótervező, vagyis az adózással foglalkozó szakember. Félreértés ne essék, a könyvelő is sokszor ad tanácsot ilyen helyzetben, de nagyon fontos kiemelni, hogy amennyiben nincsenek szakirányú ismeretei, úgy ő is csak a nyilvánosan könnyen elérhető tájékoztatók alapján ad tanácsokat, a kiskapukat, lehetőségeket, és főleg az adónemek esetleges optimális keverését, az azok közötti átjárást már nem ismeri olyan behatóan.

giphy_21.gif

Ez pedig fontos, hiszen sok adónem esetében a belépés nem gond, ám a kilépés annál inkább. Egy választás sokszor egy teljes adóévre leköti a vállalkozót, nincs mit tenni, és viselni kell a korlátokat, a felesleges plusz kiadásokat és a döntéssel járó már következményeket, amik kifejezetten nagy érvágást jelenthetnek egy cég életében.

Igaz, nem olcsó egy jó szakember, ha a rövidtávú részét nézzük a dolognak. Ám ha azt vesszük, hogy egy, vagy több év alatt mennyi pénzt takarít meg nekünk, amit nem az államnak kell kifizetni, hanem a zsebünkben maradhat (pusztán azért, mert ő kiigazodik az elképesztően kusza magyar adózási rend káoszában), akkor bizony sokszorosan megéri hozzá fordulni, sőt, akár rendszeresen tanácsot kérni a lépések megtétele előtt!

 

A sikert meg is kell tartani, nem csak elérni

Vicces oka is lehet annak, ha egy cég tönkremegy. Vicces, legalábbis abból a szempontból, hogy bár profitja ugyan van, de nem tudja kezelni a pénzt, és a likviditási gondoknál az addig megkeresett tőke nem mozgósítható, nem érhető el.

Mibe is fektessünk?

giphy_3_1.gif

Sokszor és sok helyen lehet olvasni olyan tanácsokat, hogy mibe is érdemes fektetni. Azonban az az igazság, hogy ezt így, látatlanban nem igazán lehet megmondani senkinek. Ez ugyanis igen sok tényezőtől függ. Példának okáért: egy olyan embernek nem éri meg ingatlanba fektetni, aki ismeri magát annyira, hogy valószínűleg 2 éven belül szüksége lesz a pénzre.

Ugyanígy nem éri meg rövid távú lekötéseket eszközölnie olyannak, aki előreláthatólag 10 évig nem fog hozzányúlni a pénzéhez. Ezek ugyan elég bagatell példák, de a lényeget jól szemléltetik: befektetni csak akkor tudunk jól, ha azt előre megtervezzük, és az sem árt, ha szakember segítségét kérjük.

ve2-2.jpg

Nem minden a pénz

Egy – egy sikeres startup feltűnik a színen, tarol, sikersztori lesz belőlük, 2-5 év múlva azonban már hírük – hamvuk sincs. Hogy lehetséges az, hogy egy sikeres, profitot termelő cég egyszercsak bedobja a törölközőt. Azon túlmenően, hogy üzleti megfontolásból teszi, sok esetben arról van szó, hogy a siker után már semmire nem gondolnak.

A sikert nem csak elérni kell

A vállalkozások többsége arra dolgoz ki terveket, hogy hogyan érje el a sikert és a profit termelését. Ez tökéletesen érthető is, hiszen minden cégnek eza célja, de aki már egyszer elérte ezt, az látja a további lépéseket is. nem elég csak elérni a sikert, azt meg is kell tartani.

giphy_4_1.gif

Hogy ezt pontosan megérthessük, tisztázzuk, mit is jelent a siker. A sikeres cég profitot termel, de ez nem jelenti azt, hogy sohasem esik vissza, nem veszít pénzt. Ez is előfordul, sokszor kikerülhetetlenül. Ettől még a vállalkozás sikeres, a gikszer után továbbra is termeli a profitot, minden megy szépen tovább. Már persze abban az esetben, ha fel voltunk készülve a gikszerre.

A siker sok vállalkozó fejét megszédíti. Sokaktól hallottam, akik most másoknak dolgoznak, hogy igen, voltak vállalkozók, egy darabig jól is ment, de aztán pénzzavarba kerültek, amire ráment az egész vállalkozás. Így inkább a biztos mellett teszik le a voksukat, abból nem lehet baj.

Tervezni, tervezni, a végsőkig tervezni

Pályafutásom alatt hiába mondtam el rengetegszer, most sem tehetek semmi mást, mint ismétlem magam. Az, aki nem tervez, lehúzhatja a rolót. És ha sikeres a vállalkozás, akkor még többet kell tervezni. Meg kell kreálni a sikeresség fenntartásának mikéntjét a cégben. Meg kell tervezni a profit visszaforgatását, befektetését úgy, hogy az kellő időben likvid tőke gyanánt is felhasználható legyen!

A tervezés nem könnyű, és igen, hosszadalmas, idegőrlő feladat, de ez az egyetlen, ami képes egy céget sikeressé tenni, és a csúcson is tartani. Tervezni azonban nem kell feltétlenül egyedül. Egyetlen vállalkozótól sem lehet elvárni, hogy az üzletvitelé minden egyes részletéhez értsen. Ha átlátja, az nagyon jó, de kevés. Egy igazán jó pék, aki vállalkozó, a remek péksüteményei miatt sikeres, de ez nem segít rajta, ha a cége pénzügyi tervét kell bemutatnia, vagy likviditási gondjai adódnak. A szakember segítsége ebben az esetben is a határvonalat jelentheti a fennmaradás és a süllyesztőben eltűnés között. Egy szakember drága – védekeznek sokan ezzel a mondattal. Ez meglátás kérdése. Egy ügyes, és hatékony segítséggel elérhetünk extra profitot, méghozzá nem is keveset, miközben kifizetjük a bért, ami a szakembernek jár. ha a bért megspóroljuk, akkor könnyen találhatjuk magunkat abban a helyzetben, hogy egyre és egyre több dolgon kell spórolni, mert a bevételeink már nem érik el a kellő szintet.

Már nem lehet céget székhelyszolgáltatónál eltemetni!

A székhelyszolgáltatók élete nem éppen egyszerű, hiszen mostanában igencsak a figyelem középpontjába kerültek. De ezzel nem lett vége annak a menetelésnek, aminek célja, hogy teljesen átláthatóvá tegye a székhelyszolgáltatók tevékenységét, és az azt igénybe vevő cégeket.

De mégis, minek?

giphy_2_5.gif

Nem olyan nehéz egy székhelyet bejegyeztetni. Végül is akár egy magánlakás is lehet az, vagyis minek is a székhelyszolgáltatás?

A kérdés jó. De a válasz meglepően egyértelmű. A külföldön élő, de hazai vállalkozással rendelkező személyeknek tökéletes megoldás, ráadásul a székhelyszolgáltatók jellemzően tárgyalóval, meeting helyiségekkel is rendelkeznek, vagyis ez külön jó pont.

Sokan azért vesznek igénybe külső segítséget, mert nincs idejük állandóan jelen lenni a székhelyen. A bejegyzés után a NAV ugyanis ajánlott levéllel ellenőrzi, hogy a székhely valós-e. ez azt jelenti, hogy küldenek egy levelet, amit, ha nem vesz át senki, akkor fiktívnek tekintik a céget, és törlik annak adószámát. Ezt elkerülendő a székhelyszolgáltatóknál mindig van, aki átvegye a küldeményeket. Ez a későbbiekben is hasznos, hiszen így semmi nem veszik el, vagyis ennek a szolgáltatásnak nagyon is van létjogosultsága.

badbusiness-2.jpg

Kiskapunak is jó volt

Sokan egy másik, kissé sem tisztességes lehetőséget is kihasználtak a székhelyszolgáltatásban. Ez pedig az, hogy bejelentkezés, és az első hónap díjainak rendezése után teljesen eltűntek. Ennek értelme egyszerűen az, hogy így nem kellett lezárni a céget, ami ugye nem éppen olcsó dolog. Bejelentkeztek, fizettek, eltűntek, és a NAV hiába szállt ki a szolgáltatóhoz, sem iratokat, sem tárgyi értékeket nem talált ott.

Nos, ez az, amit a kormány a következő lépésként ellehetetlenített. Ha valaki székhelyszolgáltatást vesz igénybe, az be kell jelentenie a NAV felé. Sőt, a rendelkezés visszamenőleg is él, vagyis ha már székhelyszolgáltatónál van a cég, azt is be kell jelenteni legkésőbb szeptember 29.-ig.

Hogyan válasszuk székhelyszolgáltatást?

Természetesen figyelembe kell venni, hogy mekkora a cég. Ha a dolog nagyjából úgy néz ki, hogy Manyinéni meg Klárinéni intézik a dolgot egy lakásban, akkor valószínűleg nem ez a legjobb megoldás.

giphy_20.gif

Fontos, hogy igényes cég legyen, és profin intézze ezt az ügyletet is. Emellett hasznos, ha szép a tárgyaló, illetve ha más szolgáltatást is lehet hozzájuk vinni, hiszen így lényegesen egyszerűbb lehet a vállalkozó dolga. Ha például könyveléssel is foglalkozik a cég, az már nyerő, de ha még üzleti tanácsadással is, az már kiemelkedően jó.

A profizmus pedig nem csak abban kell megmutatkozzon, hogy üzletiesen felöltözve veszik át a leveleket az emberek. A cég belső kialakítása, a színek, a rendezettség is fontos, hiszen ha ide jövünk tárgyalni, akkor ezek mind sokat nyomnak a latba!

Tervezés nélkül céget alapítani? Ülj le, egyes!

Nem egyszerű dolog egy céget létrehozni. Rengeteg utánajárás, nem kevés pénz, idő, és persze kreativitás. De ez nem riasztja vissza az embereket, és évente nagyjából 25-30 ezer új vállalkozás lép az üzleti élet porondjára.

A kilépés még nem is olyan nehéz, hiszen ha van elég pénz az indulási költségekre, és az ötlet jónak tűnik, akkor sokan ugranak fejest, hiszen csak jobb ez, mint reggel 9-től 5-ig melózni valaki másnak. Nos, a statisztika azért egy kicsit mást mutat.

giphy_19.gif

Az induló vállalkozások egy része még az első év végét sem éri meg, de sokan kiesnek az 5 éves táv előtt. Sőt, 10 éves kort már csak a cégek mintegy 60 százaléka ér meg, amiben benne vannak azok a vállalkozások, melyek éppenbevételt termelnek, amelyek a megélhetésért küzdenek, és azok is, amik csak vannak, mert megszüntetni is költséges őket. Vagyis a helyzet nem kifejezetten rózsás, főleg ha azt is hozzátesszük, hogy a vállalkozások túlélési esélye egyre csak romlanak, évről évre többen mennek a süllyesztőbe.

A rendszer a hibás? Részben bizonyára, de azért az is el kell mondani, hogy nem lehetetlen a küldetés. Az évente alapított cégek mintegy 0.6%-a milliárdos vállalkozássá tornázza fel magát 5-10 éven belül. Ez erősen mutatja, hogy igen is lehetséges a vállalkozásunkból jól menő céget építeni, de messze nem egyszerű.

Az igazán szomorú az a tény, hogy a megszűnő cégek egy jó része megmenthető lenne, ha a tulajdonos még az alapítás előtt, vagy amikor érzi, hogy gondok lesznek, beszél szakemberrel! Ez hiábavaló kiadásnak tűnik, ezért sokan nem is vállalják be, és már meg is váltották a jegyüket a süllyesztőbe. Hiszen ha egy cég az indulási költségek címszóban csak a bejegyeztetési árral, és a kötelező törzstőkével számol, akkor vajmi kevés esélye van a piacon. A stabilitás elérése nem megy rögtön, idő kell hozzá, és ezt az időszakot bizony a tulajdonosnak kell megfinanszírozni, előre kell vele kalkulálni. Átlagosan elmondható, hogy egy cég egy teljes évi működési költségével érdemes rendelkezni, ha valamibe bele szeretnénk vágni.

badbusiness-2.jpg

Igen, ez azt jelenti, hogy le kell ülni, rá kell szánni az időt, és szépen tételesen végig venni, mire is kell költeni havonta, évente, ezeket összeadni, hozzávenni a nem tervezett kiadások lehetőségét, és így kell nekivágni az alapításnak. A tervezés azonban nem csak a pénzügyekre vonatkozik. Egy cég sikeressége nagyon nagyban azon múlik, mennyire alaposan és innovatívan van végig gondolva a kiindulási ötlet. A marketing, a reklám, a szövegezés, a pénzügy, a munkaerő, az irányítási rendszerek, a növekedés, a befektetők felkutatása, stb. a lista nem rövid, vagyis a tervezés szakasza sem nagyon fér bele egy reggeli gyors kévéba, és egy post-it lapra.

A másik, ami miatt sokan ugranak fejest egy elvetélt ötletbe, a szabadulni vágyás a munkahelytől. A vállalkozónak nincsen főnöke, vagyis szabad. Ez igaz, de az éremnek most is két oldala van!

Sokat lehet keresni – rengeteget kell dolgozni.

Nincs 8 órás munkarend – 24 órában, heti 7 napon, az év 365 napján a cégünket képviseljük, nincs megállás, nincs munkaidő vége.

Nem liheg a nyakunkba a főnök – a saját zsebünkre megy a játék, ha bukunk, akkor mi magunk fizetünk érte, nem a főnök.

Nyugodtabb, stresszmentesebb élet – karácsonykor, születésnapon, nyaraláskor is reagálni kell az üzleti megkeresésekre. Itt nincs megállás, nincs szünet, vagyis a stresszmentesség vágyálom.

giphy_1_17.gif

Mindenképpen érdemes tehát kétszer, háromszor is végiggondolni, biztosan vállalkozni akarunk-e, és ha a válasz igen, akkor felkeresni olyan szakembert, aki ért hozzá, aki segíthet nekünk egy működőképes, a siker lehetőségét hordozó céget létrehozni. Sőt, a szakemberek segítsége a cég egész életén át hasznos, hiszen így kikerülhetünk olyan buktatókat, csapdákat, amit a „vén rókák” már jól ismernek, nekünk azonban teljesen ártalmatlannak tűnnek.

Magánemberként befektetne? Ahhoz bizony könyvelő is kelleni fog!

Fura dolog a befektetések világa. Az életkori eltérések, a más generációhoz tartozás egészen más szemléletmódot is jelent, így persze más reakciókat is, mint a többiek esetében. Most éppen az Y generáció tagjai – vagyis a 25-35 évesek léptek olyat, amire nem igazán számított a piac.

Hogy miért kiemelt ez a generáció? Mert nem igazán bíznak a részvénypiacban. Ezt nem is nagyon lehet a szemükre vetni, hiszen ők éppen akkor létek ki a munkapiacra, vagy éppen akkor kezdtek felfelé kapaszkodni, amikor ez a szektor elérte a mélypontot, válságba taszítva az egész világot. Vagyis ez a generáció finoman szólva is bizalmatlan a kockázatvállalással szemben a részvénypiacon. Ennek ellenére most mégis az látható, hogy megtakarításaikkal nem a készpénz jelentette viszonylagos biztonságba menekülnek, hanem a részvénypiacon keresik a szerencséjüket.

giphy_18.gif

Teszi ezt annak ellenére, hogy a Wall Street figyelmeztet arra, hogy veszélyesen magas a részvénypiaci értéktelenség. Ezt megszívleli az X generáció, vagyis az egyel idősebb réteg, ők bizony inkább a készpénz felé mozdulnak el, és ezt teszik az 55 év feletti generáció tagjai is

Érdekes adatok és kötelezettségek!

Az adatok ugyan érdekesek, de sokaknak nem mondanak többet, mint hogy van értelme befektetni. Az ok ebben az esetben is banálisan egyszerű: ha most nem fektetnek be a fiatalabb korosztály tagjai, akkor elesnek a hosszútávú lehetőségektől.

elkepeszto-eredmenyek-a-hazai-tozsden_116447.jpg

Mielőtt azonban mindenki a tőzsdei oldalakra kattintana, és villámgyors vásárlásokba kezdene, nem árt szakember tanácsát is kikérni, hiszen nagyon sok buktató és csapda várja az óvatlan befektetőket, ami akár a teljes megtakarítás elúszását is hozhatja magával. Tehát csak óvatosan!

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a részvénypiacon bárki, vagyis akár magánemberek is részt vehetnek, kedvükre vásárolhatnak, és kedvükre gazdagodhatnak meg. Ezt nem tiltja senki, hiszen mindenki a saját zsebének tartalmát teszi kockára, vagyis a nyereség vagy a veszteség is csak őket érinti. Mégis, amennyiben bevétel keletkezik az ilyen lehetőségek kihasználásával, akkor már egy kicsit változik a játékszabály!

A bevétel ebben az esetben is adóköteles – ez nem is volt kérdés -, terheli az SZJA. És hát a NAV nagyon kedvesen vállalja, hogy a kedves adózó bevallását elkészíti – több kevesebb sikerrel, de ez most mellékes is. A fontos, hogy bár a hatóság elkészíti a bevallást, azok a magánszemélyek, akik ezt rábízzák, de volt a részvénypiaci befektetéseikből származó jövedelmük, gyorsan belefuthatnak egy nagy pofonba, hiszen a NAV ezeket a bevételeket nem veszi bele a bevallásba. Vagyis hiába készíti el a dokumentumot, az hiányos lesz, és ezért nem a kitöltő, vagyis a hatóság fele, hanem a magánszemély, akármennyire is abszurd ez a dolog.

giphy_1_16.gif

Irány a könyvelő

Ez azt jelenti, hogy a befektetési tanácsok mellett egy jó könyvelő is elkel a háznál, mivel a szakember ezt a bevételi forrást is bele tudja dolgozni a bevallásba, és így nem kell azzal számolni, hogy egyszercsak csenget a NAV, és a körmünkre koppint.

A világon mindenhol, de főleg a hazai keretek között mindenképpen érdemes egyszerre több lábon állni. Ugyanakkor a több láb bonyolultabb adózást is jelenthet, így ha nem akarjuk, hogy a saját megtakarításaink, és sikeres befektetéseink gáncsoljanak ki minket a keszekusza adózási jogrend útvesztőjében, akkor mindenképpen megbízható és profi szakember mellett tegyük le a voksunkat!

Á, nem bonyolult a lakáskiadás, csak egy picit….

Azt hitte, hogy egy lakást kiadni egyszerű? Hát nagyot tévedett, mivel messze nem az. A dolgot természetesen ebben az esetben is az adózás nehezíti meg, amin most ráadásul csavart is kettőt a kormány.

Kiadjam, ne adjam?

A kiadás ma már nem csak azt jelenti, hogy az ember izzadó homlokkal keres olyan bérlőt, akiről feltételezi, hogy az nem csapja majd szét a kéglit. Emellett ma már arra is figyelni kell, hogy mennyiért is adom ki a lakást, annak mennyi a költsége, azt hogyan számolhatom el, milyen adózási nemet választok hozzá, egyedül, vagy többen vagyunk tulajdonosai a lakásnak, én is bérlek-e ingatlant, és gyakorlatilag arra is, hogy mindezt hogyan is akarom megérteni, és tálalni a NAV felé, hogy ne kapjak a nyakamba egy hatalmas bírságot.

giphy_1_15.gif

Nos, a legegyszerűbb megoldás, ha keresünk egy olyan szakembert, aki tud nekünk segíteni ebben, mert ért is ehhez a részéhez a dolognak, és jól is kommunikálja amit kell.

Ha magunk bajlódunk ezzel, akkor viszont alaposan ássuk bele magunkat a dologba, mert a kisebb hibák is sokba kerülhetnek…

Mik a legfontosabb szempontok

Fontos, hogy a lakáskiadás után adózni kell. Ez pedig jövedelemadót és echo-t is jelenthet.

Figyelni kell arra, hogy adót a jövedelem, és nem a teljes bevétel után kell megfizetni. A teljes bevételt csökkentő tényezők lehetnek:

  • A reszi, közös költség, karbantartási összegek – ezeket hiába a bérlő fizeti, nekünk nem marad a zsebünkben, vagyis csökkentő tételek
  • Lakásbérlés – ha mi magunk is bérleményt tartunk fenn, az is költségnek számít
  • Értékcsökkenés – ez csak abban az esetben, ha a lakáshoz nem ingyen jutottunk hozzá

Amit nem lehet így elszámolni:

  • A lakás törlesztője – sajnos ez nem ilyen tényező

l_57da70ee57f907_98492567.jpg

A tételes elszámolás választható opció. Ez azt jelenti, hogy két lehetőségünk van: az első esetben nem számolnunk semmit tételesen, hanem azt mondjuk, hogy a bevételünk 10%-a a költség, vagyis a 90%-a után adózunk. A másik lehetőség – nyilván ha a költségek nagyobb hányadot képviselnek 10%-nál -, ha tételesen elszámolunk mindent, ezeket a tételeket azonban igazolni is kell!

Echo?

Igen, egészségügyi hozzájárulást is kénytelenek vagyunk fizetni egyes esetekben. Ha a kiadásból származó jövedelmünk meghaladja az évi 1 000 000 forintot (ami ugye nem a teljes bevétel, hanem bevétel - költségek), mértéke pedig a jövedelem 14%-a lesz. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy ha elérjük az egymilliót, és a jövedelmünk magasabb, mint 83 333 forint havonta, akkor rögtön fizethetünk is, mint a katonatiszt.

giphy_17.gif

Természetesen a helyzet tovább bonyolítható azzal, ha a bérlő nem biztosított, vagy ha a kiadott lakásnak nem csak egy tulajdonosa van. Hogy minden apró gikszert kikerülhessünk, valóban legyünk nagyon alaposak, és bogozgassuk a jogi szakzsargonnal bővel ellátott kifejtést a NAV honlapján.

Vállalkozóként időt szánni magamra? Ez kell a sikerhez?

Gondolkodott már azon, hogy mi is lehet az igazán sikeres üzletemberek titka? Miért sikeres egyik, és miért a nem a másik?

Természetesen az egyik alapvető fontosságú részlet a siker eléréséhez az ötlet. A jó ötlet nélkül felesleges is belevágni a vállalkozásba, hiszen ha nem nyújtunk valami egyedit, ha nem tudjuk magunkat jól megkülönböztetni másoktól, akkor csak egy leszünk a sokból, és igazi sikert sohasem fogunk elérni.

giphy_2_4.gif

Nagyon fontos a kitartó és odaadó munka, hogy tudjuk, miben is áll a vállalkozói lét. Ez ugyanis egy életforma, nem pedig egy 9-5-ig működő munkahely. Itt nem lehet letenni a tollat, ha vége a „munkaidőnek”, hiszen minden egyes percben a saját zsebünkre megy a játék. Akkor is vállalkozók vagyunk, ha már este van, akkor is ha ünnep, nyaralás, mozi, vagy családi ebéd, hétvége. Ez egy egész embert kívánó feladat, amit 24 órában, az év 365 napján kell végezni, vagyis nem egyszerű feladat.

Mindezek mellett nagyon fontos az időgazdálkodás is. a szervezeti felépítés, az ötletes működtetés, és a megfelelő szakemberek kiválasztása, és elérése kiszervezhető munka, egy jó szakmai csapat nagyon jól megoldja ezt nekünk. Az időtervezés, a mindennapjaink beosztása azonban más tészta. Persze erre is lehet egy asszisztensünk, de igazán mi tudjuk azt, hogy mivel is kell foglalkozni.

Elvesztem a mindennapokban…

Sok vállalkozó nagyon hamar kiég, már nem produktív, így nem is jut előre. Belefásul a folyamatos készenlétbe, és képtelen örömmel viszonyulni a feladataihoz, vagy legalább egy részükhöz. Ha pedig így van, akkor a siker olyan messzire kerül tőlünk, mint még akkor sem volt, amikor nem alapítottok meg a vállalkozást.

Az idő, egészen pontosan a magunkra szánt idő hatalmas jelentőséggel bír. Ezt nagyon sokan, és igen sok helyen megfogalmazták már, de a jelentőségét nem lehet eltúlozni. Az összes sikeres vállalkozó, legyen szó Bill Gates-ről, vagy a Facebook atyjáról, Mark Zuckerbergről, mindben közös, hogy igenis szánnak időt magukra. Az, hogy ezt hogyan oldjuk meg, egészen egyedi is lehet, hiszen a fent említett úriemberek olvasnak, méghozzá sokat, akár napi 2 órát is.

relaxing-cabo-book.jpg

De ez nem megkötés, számunkra lehet ez egy kis masszázs, egy igazán kellemes séta a parkban, erdőben, vagy akár ejtőzés egy kád forróvízben. Sőt, mindezek kombinációja is lehet, vagyis tényleg semmilyen megkötés nincsen a dologban, csupán egy: igenis áldozzunk időt magunkra.

Hogy mi a teendő akkor, ha éppen ilyenkor csörög a telefon, vagy érkezik egy ügyfél? Nos, előbbi esetben nincs mit tenni, fel lehet venni a készüléket, és kérni, hogy beszéljünk egy óra, vagy két óra múlva. Ez a legtöbb esetben tökéletesen kivitelezhető. Az ügyfelek érkezése pedig jellemzően bejelentésre történik, vagyis szervezhető. Igen, vállalkozóként előfordulhat, hogy a magunkra szánt időben is üzlettel kell foglalkozni, de szerencsére az időtervezés lehetőséget ad „esőnap", vagy inkább „esőóra” kijelölésére is, ezzel a lehetőséggel mindenki élhet.

giphy_16.gif

Nem szabad megfeledkezni róla, hogy a siker elérése sok munkával jár, rengeteg erőfeszítéssel. Ehhez azonban meg kell őriznünk önmagunkat, a lelkesedésünket és a kitartásunkat, ez pedig nem lehetséges abban az esetben, ha folyton csak hajtunk, és nem töltünk időt önmagunkkal.

Így nyírja ki a kollegái lelkesedését a rossz főnök

Jó vezetőnek lenni talán az egyik legnagyobb kihívás a világon, de az üzleti életben mindenképpen. Ez ugyanis messze nem olyan egyszerű, mint hinnénk.

Főnök, vagy vezető

Talán nem is egyszer futott már bele mindenki olyan képekbe, infógrafikákba, amik nagyon szemléletesen és érzékletesen mutatják meg, mi is a különbség vezető és főnök között. A képeket nézegetni azonban sokkal kellemesebb, mint a főnök kategóriát magunk mögött hagyni.

giphy_1_14.gif

Ha ugyanis valaki jó vezető szeretne lenni, ahhoz ismernie kell az embereit, tudni, mit szeretnek, mi motiválja őket, és ezt meg is kell nekik adni. Kvázi elfelejtheti a tekintélyelvű vezetést, nem lesz olyan, hogy én azt mondtam, és punktum. A vezető, bár határozott, és minden helyzetben kezében tartja az irányítást, együtt dolgozik a beosztottakkal, és nem egy szinttel felettük.

Ha ezt nem így tesszük, akkor gyorsan belefuthatunk néhány szarvashibába, ami bizony nem csak a munkatársak elvesztését okozhatja, hanem a cég teljesítményét is erősen leronthatja, ráadásul ezt csak magunknak köszönhetjük. A legjellemzőbb hibák a következőek:

ext.jpg

  • Túlterhelés vagy kevés munka

Mind a kettő komoly gondot jelenthet. Ha a munkatársaink, vagy esetleg csak egy-egy közülük nem kap elegendő munkát, akkor unatkozik, igazán nem is csinál semmit, nulla motivációval kell szembenéznünk. Ez pedig gond, hiszen lehet, hogy egy igen tehetséges munkaerőt fogunk így elveszteni, hiszen ha nincs mit csinálni, akkor a dolgozó is másik munkahely után fog nézni. A fordítottja szintén igaz. Egy kutatás kimutatta, hogy heti 50 óránál több munka már drasztikusan rontja a teljesítményt. Heti 55 óránál már gyakorlatilag értékelhetetlen a nyújtott munka, vagyis csak csínján a túlórákkal!

  • Jutalom és büntetés

Ha már túlóra, akkor azzal is tisztában kell lenni, hogy a plusz munkát bizony meg kell köszönni, az nem evidens! Ez pedig két körben is meg kell történjen: egyrészt természetesen juttatásban, vagy éppen előléptetésben, vagyis célt kell adni a túlórának is, és a célt nem lehet sokáig húzni. Másrészt az elismerés, a vállon veregetés, mely őszinte és jóleső, legalább ennyire fontos. Az viszont, hogy ezt hogyan kell megtenni, egyénfüggő. Van, aki azt szereti, ha a csoport előtt dicsérik, de van, aki a négyszemközti gratulációt tartja nagyra. Ehhez ismerni kell a kollégákat, és az igényeknek megfelelően megadni a dicséretet. A letolás, vagy a hibára való rámutatás azonban minden esetben négyszemközt történjen, sohasem szabad senkit megszégyeníteni a többiek előtt. Ezzel ugyanis nem csak a hibás kollega sérül, hanem az egész kollektíva rettegni fog, hogy ha hibázik – és fog, mert emberek vagyunk -, akkor nyilvánosan meg fogják szégyeníteni.

giphy_15.gif

  • Visszafogás, figyelmetlenség

E kettőt talán a legnehezebb kiküszöbölni. Sok vezető esik abba a hibába, hogy ha felvesz valaki egy posztra, akkor azzal, úgy érzi, meg is oldotta a feladatát. Ám a jó munkaerő minden esetben hajt, teljes erőbedobással küzd, és ezt honorálni kell. Egy ideig természetesen elegendő a dicséret és az anyagiak emelése, de a több munka több elismerést is kell, hogy hozzon, főleg, ha a kollega ki is fejezi, hogy szeretne előrébb jutni a ranglétrán. Ezeket az embereket nem szabad visszafogni, hanem támogatni kell, mert nagyon hasznos közép, vagy akár felsővezetők lehetnek belőlük, akikkel a közös munka nem csak gördülékeny, de gyümölcsöző is lesz. A támogatás közben igen könnyen csúsznak abba a hibába a vezetők, hogy nem veszik figyelembe a munkavállaló szenvedélyességét. Ha elvesszük egy ilyen kollegától a mozgatóerőt, ha nem segítjük a kiteljesedését a szenvedélyének megfelelően, akkor rövid úton el is veszítjük. A hibát könnyű elkövetni, például úgy, hogy az előléptetéssel egy egészen más munkakörbe helyezzük, amiben azt már nem csinálhatja, amit a leginkább, és legeredményesebben végzett eddig. Ha azonban úgy segítünk valakit, hogy a szenvedélyét kiélheti, akkor olyan munkavállalót kapunk, aki nem csak jól, de lelkesen, örömmel dolgozik, és mindenben mellettünk áll majd.

Átalakulóban a gazdaság, ne maradjon le róla!

Volt már szó, nem is egyszer arról, hogy vállalkozóként folyamatosan résen kell lenni, nem engedhetjük meg magunknak a lankadást. Ennek oka nagyon egyszerű: ha lecsúszunk egy változás kezdetéről, akkor hatalmas gazdasági előnyt szalaszthatunk el, és ezek a lehetőségek választják el a kisvállalkozókat azoktól az üzletemberektől, akik milliárdos mamutcégeket tudhatnak magukénak.

giphy_1_13.gif

Változó gazdaság

Ezúttal ráadásul nem arról van szó, hogy egy új termékkel lehetőség van betörni a nagyok közé, hiszen ehhez jellemzően sok tőke, és még annál is több kapcsolat kell. Most éppen egy olyan változás küszöbén állunk, ami a kicsiknek is lehetőséget teremt arra, hogy a piac meghatározó szereplőivé váljanak néhány lépés után.

Nem véletlen, hogy egy ekkora lehetőséget az óriáscégek sem hagynak figyelmen kívül. A Mastercard bemutatta fehér könyvét a Money 20/20 Europe konferencián, mely a közösségi gazdaság jövőbeli lehetőségeivel, a veszélyekkel, kihívásokkal foglalkozik.

A könyv a Közösségi gazdaság: a növekedés lehetőségei címmel látta meg a napvilágot. Egy olyan átalakuló gazdaság kihívásaival és piaci lehetőségeivel foglalkozik.

giphy_14.gif

Nehéz lesz lenyelni

A közösségi gazdaság olyan kihívások elé állítja a cégeket, amikkel eleddig nem igazán találkoztak. A marketing, a reklám, az egyész cégstratégia azon alapult, hogy egy terméket minél több embernek lehessen értékesíteni, mindenki mást magunk mögé utasítva. Ez a trend lassan értelmét veszíti, és ezzel nem csak a piac, hanem az egész termékpaletta is hatalmas változásokon fog keresztülmenni.

A fehér könyv alapján a legfontosabb elemek, melyek jelentősége a közeljövőben hatalmasat ugrik a következőek:

  • Bizalom
  • Felhasználói élmény
  • Értékekhez való hozzáférés

Logikusan végiggondolva ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen ezek most is alappillérei egy sikeres cégnek, abban az esetben azonban, ha a közösségi gazdaságban is sikeresen akarunk részt venni, komolyan kell foglalkoznunk ezekkel a kérdésekkel.

A bizalom nem lehet csak felszínes, folyamatos visszacsatolásokkal, és a vásárlókkal való kapcsolat ápolásával kell azt stabillá és megingathatatlanná tenni. A vállalkozó feladata bővül azzal is, hogy olyan irányítási rendszert dolgozzon ki, mely a saját érdekei mellett legalább ugyan olyan szinten védi a vásárlói érdekeit is, hiszen ez elvárás lesz a társadalom részéről.

bbva_money2020_7118-bressan-noticia-1920x0-c-f.jpg

A felhasználói élmény fejlesztése, a hozzáadott érték növelésével szintén kiemelt jelentőségű feladat. Ez persze társul ez az előző ponttal. Például nem csak a vásárlói felületet kell egyszerűvé, élménydússá tenni, de gondoskodni kell az adatok teljeskörű védelméről, sőt arról is, hogy a vásárló maga is beleszólhasson, kontrollálhassa, mi is lesz az adataival.

Minél teljesebb a közösségi gazdaság, annál nagyobb a az értékekhez való hozzáférés is. ez azt is jelenti, hogy a vállalkozások egyfajta közösségi hálóban léteznek, átvezetnek egymáshoz, lehetővé téve a vásárlók számára azt, hogy könnyedén és gyorsan hozzáférhessenek minden olyan termékhez vagy szolgáltatáshoz, ami őket érdekli.

Természetesen az átállás messze nem egy egyszerű feladat, de ebben is lehet segítséget kérni. A megfelelő szakemberek hathatós segítsége ilyenkor is jól jön, hiszen új helyzettel, talán sohasem látott kihívásokkal kerül szembe a cégvezető, amik bizony segítséget igényelhetnek!

Így lehet termelésre fogni a társadalmi szerepvállalást!

A ma emberének kiemelt fontosságú a környezetvédelem, hiszen nagyon sok helyről érik olyan információk, ami ebbe az irányba terelik. Fontos, hiszen mindannyiunk érdeke, és ezért a cégek is tehetnek.

Fura egy dogma ez, hiszen a cégek elsődlegesen profittermelésre vannak, nem környezetvédelemre, arra megvannak a célszervezetek. Mégis, az igények változásával nem lehet vitatkozni, követni kell az elvárásokat. A társadalmi szerepvállalás azonban nem feltétlenül csak egy újabb költség, reklám, sőt profitnövelő eszköz is lehet belőle!

giphy_13.gif

Hogyan lesz reklám és profit?

A cégek is társadalmi közösségekben működnek, hiszen jellemzően az embereknek, az emberekért, vagy az emberek tevékenységének visszafordításáért, de mindenképpen a közösségben ténykednek. Létüket és bevételüket éppen ezért az a közösség is erősen meghatározza, ahol a cég jelen van.

Mivel a társadalom számára fontos a környezetvédelem, így a cégek ehhez kénytelenek alkalmazkodni. Törvényekkel, helyi rendeletekkel szorítják rá őket, de sok esetben a vállalkozás maga is tesz lépéseket. Azonban gyakran ennek kommunikációja egyszerűen kimarad. Ez pedig nagy hiba, hiszen az információ hatalom, jelen esetben népszerűsítési lehetőség.

A vállalkozások népszerűsítésében, így pedig a profit maximalizálásában hatalmas szerepe van a megfelelő kommunikációnak! Egyszerűen kikerülhetetlen, hiszen az emberekből él a cég, vagyis megfelelően kell velük kommunikálnia. Ha gond történik, akkor rögtön jön az ujjal mutogatás, és ha nem jó a kommunikáció, akkor bizony nagy bukta is lehet a dologból.

green-business-stock-photo.jpg

Mutassuk meg, mit is teszünk!

A reklámnál azonban az is fontos, hogy ne a vállunk veregetése legyen a cél, hiszen ez visszatetszést kelt. Inkább csak mondjuk el az embereknek, hogy mit tettünk, teszünk, vagy tervezünk tenni. Kérhetünk hozzá segítséget is, ez összehozza a közösséget, és komoly előnyt jelent a versenytársakkal szemben.

A jó kommunikáció és a jó társadalmi szerepvállalás pedig nagy jó pont lesz az embereknél, így a cég népszerűsége is emelkedik. Az a cég pedig, amelyik népszerű, a profitján is érezheti ezt. A vállalkozások helyzete hazánkban nem éppen egyszerű, így felelős vezetőként minden olyan lehetőséget meg kell ragadni, amivel előnyhöz juttathatjuk a céget, ez pedig éppen egy ilyen lehetőség!

giphy_1_12.gif

Azt az apró tényt sem szabad elfelejteni, hogy a társadalmi szerepvállalások bizonyos formái akár adót csökkentő tényezőként is megjelenhetnek, vagyis technikailag még csak pluszkiadást sem jelentenek. Vagyis úgy juthatunk szokatlan, és éppen ezrét hatásos reklámhoz, hogy arra igazán költeni sem kell, mégis jobb és tartósabb eredményt produkálhatunk vele, mint akár egy rádió, vagy éppen egy tv reklámmal.