A vállalkozás nem kényszer - életforma.

Vállalkozástréner

A figyelmeztető jelek már megvannak, ki – ki döntsön, mikor akar reagálni

2016. január 28. - Vállalkozástréner

A taxisok kontra Uber vita nem csak a személyszállítás területét érinti. És nem is biztos, hogy egyértelműen állást lehet foglalni az ügyben.

Sokan vélekednek úgy, hogy a taxisoknak van igaza, hiszen az Ubereseknek se engedélye, se szakszerű autója, órája, stb. nincsen. Ugyanakkor azoknak is igaza van, akik úgy érzik, röhejes, hogy egy ágazatban azért van tüntetés, mert konkurencia jelent meg a piacon.

Azonban a helyzet nem ennyire egyszerű – már ha ezt annak lehet tekinteni. Az Uber nem egyszerűen konkurencia, ahogyan az Airbnb, vagy éppen a Kikstarter sem az. Nem is lehet őket ennyire egyszerűen kezelni. Azok a cégek, akik már szembe találkoztak hasonló, közösségi alapon szerveződő versenytárssal azok pontosan tudják, hogy a megszokott fegyverekkel most nem sokat érnek.

b232.jpg

A cégek többsége ugyanis a késői kapitalizmus alapelvei szerint szerveződik, a megszokott normákkal, foglalkoztatási lehetőségekkel, szemlélettel, miegymással. Az Uberhez hasonló vállalkozások azonban egészen más vizeken eveznek. Alapjuk a közösségi FELHASZNÁLÁS, nem pedig a tulajdonlás. Ez pedig a megszokott fogyasztó társadalmat olyan helyzetbe hozza, mellyel nem tud mit kezdeni. Hogyan is tudna, hiszen egy taxisnak ez a munkája, ebből él, míg az Uberesek többsége ezt csak mellékesen végzi. A tőkeszerzés ezelőtt bankokon, hitelező cégeken, partnereken keresztül történt. Ha megvolt a pénz, akkor mehetett a gyártás, és az értékesítés. A Kikstarterrel azonban a kocka fordul, és a befektetők azok a vevők lesznek, akik előre megrendelik az adott terméket.

Ez nem csak a versenyhelyzetet módosítja, hanem például a felelősségi köröket is. a hagyományos rendszerben a felelősség a cégé, ha rossz helyre fektet be, akkor nagyot bukhat. A közösségi alapú gazdaságban azonban a felelősség a fogyasztóé, hiszen nem mások döntenek helyette, hogy szüksége lesz- e a termékre, hanem önmaga.

A lényeg: a közösségi gazdaság térhódítását nem lehet figyelmen kívül hagyni. Mire teljesen lenyomja – ha egyáltalán lenyomja – a jelenlegi rendszert, még sok víz lefolyik a Dunán, ez azonban nem jelenti azt, hogy a cégeknek ne kellene elgondolkozni azon, hogy a saját területükön ők hogy lehetnének részesei az új trendnek. Hiszen az ilyen újítások rengeteg potenciális vevőt vonzanak, és a vevők jelentik mindkét – a hagyományos, és az új, közösségi alapú – gazdaság alappillérét. A versenyhelyzet adott, és MOST kell reagálni a feltámadó igényekre.

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozastrener.blog.hu/api/trackback/id/tr968326236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eßemfaßom meg áll 2016.01.28. 16:09:19

"röhejes, hogy egy ágazatban azért van tüntetés, mert konkurencia jelent meg a piacon."

Ha az a konkurencia más szabályok szerint játszik ugyanazon a piacon akkor azért annyira nem röhejes

ivanolsen 2016.01.28. 16:33:03

Nem tudom miért kell gerjeszteni a médiának a feszültséget (vagyis tudom, de mindegy).
Telefonhívásra, megbeszélés alapján, applikáción (tök mindegy, hogy cifrázzuk) keresztül megrendeli az utas a kocsit, hogy elvigye A-ból B-be. A sofőr a kocsijával odamegy érte és elviszi, abban az esetben is (99°%-ban), ha arra (se a kiinduló, se a végcél irányában) kurvára semmi dolga. És ezt nem ritkán 1 db bérelt kocsival végzik ketten a nap 24 órájában. Na ez nem közösségi autózás, hanem TAXI szolgáltatás! A taxi szolgáltatásnak vannak feltételei amit be kell tartani, tartatni. Aki ezt nem érti az szimplán hülye. Aki úgy csinál mintha nem értené az sokkal rosszabb.

Punxsutawney Mormota 2016.01.28. 16:56:13

@ivanolsen: Akkor gondolom, hogy bezáratnád a booking.com - ot, a tripadvisor.com - ot, a momondo.com - ot illetve minden olyan portált, ahol utazásokat tud magának szervezni az ember, hiszen ezen cégek közül egyetlenegy sem tett le többszázmilliós vagyoni biztosítékot, amelyeket egy utazásszervezőnek le kell tennie.
Ja persze, hiszen ezek nem utazásszervezők csupán egy platform! Mindent értek.

eßemfaßom meg áll 2016.01.28. 17:23:16

Szerintem a Teszkónak is át kellene magát minősíteni egy app-á, onnanól a teszkókban nem kiskereskedelem folyik hanem csak közvetítés termelők és vásárlók között, közvetítőidíjátadás a teszkó appban, az árut nem teszkoalkalmazott árufeltöltők hanem munkaerejüket a közösséggel megosztó appban regisztrált átlagemberek pakolják ki akik nem fizetést kapnak csupán részesedést a közvetítési díjból, aztán ha akarják bevallják a jövedelmet. Ez a jövő akárki meglássa.

halaloszto 2016.01.28. 17:38:32

szokás ilyen szenzációhajhász témákról írni, minthogy jönnek a robotok és elveszik a munkát az emberektől. mindenki élvezettel olvassa, mint egy sci-fit.

hát vegyük észre, hogy az uber az pontosan semmi más mint egy robot, ami elveszi a munkát. nem a taxistól, hanem a diszpécsercégtől. nem is az egyszeri taxis menti ki tüntetni, hanem akit kiküldött a földesúr. az uber egy pár számítógépen megoldja azt, amihez a főtaxinak telefonoskisasszonyok kellenek. és a gép még jobban is csinálja. mint ahogy a géppel szövött kelme is jobb a kézzel szövöttnél.

az meg hogy a taxisok nem mennek el uberesnek, mert szarabbul fizet, az egy történelmi örökség. az egyik első olyan tevékenység volt az újkori Magyarországon, amit válalkozóként lehetett végezni. harminc éve egy taxis kb úgy élt mint egy nőgyógyász vagy egy magánfogorvos. szépen megy lefele amit taxizással meg lehet keresni, de valójában még mindig túlfizetett nagyon. nem véletlen hogy a nálunk fejlettebb országokban a taxisok jelentős része bevándorló.

ivanolsen 2016.01.28. 17:52:36

Nem fogom magam ismételgetni.
Marad nektek a két alsó sor.

eßemfaßom meg áll 2016.01.28. 18:52:46

@halaloszto: nem azért basztatják az übert mert elveszi a diszpécser munkáját, hanem azért, mert taxiszolgáltatást nyújt a taxiszolgáltatásra vonatkozó szabályok ignorálásával. Komolyan olyan nehéz ezt felfogni?

Punxsutawney Mormota 2016.01.28. 19:56:59

@eßemfaßom meg áll: Mondom, akkor zárasd be a bookingot is. És gyakorlatilag az egész online kiskereskedelmet, amelynek nagy része szlovák cégből állít ki számlát, de Magyarországon raktároz, amely teljesen szabálytalan. Ehhez képest a taxisok kiesett jövedelme kerekítési hiba.

halaloszto 2016.01.28. 21:23:14

@eßemfaßom meg áll: ez dől a kommunikációjukból. attól még nem biztos hogy erről is van szó. szerintem lehet külön vizsgálni a két részt.

az egyik, hogy az online elektronikus piacterek ellehetetlenítik a klasszikus közvetítő szolgáltatókat. ki tenné bizományiba a megunt korcsolyáját, amikor van ebay, vatera meg jofogas? és bizony, ezeknek nincs üzlethelyisége, nincsenek bolti alkalmazottaik, tán még kereskedő végzettségű alkalmazottjunk sincs. az uber a létét veszélyezteti az összes nagy taxiscégnek. ezt nem hangoztatják, mert a city taxinak nincs annyi alkalmazottja aki látszana ha tüntetnek az utcán.

a másik, hogy a taxizás egy túlértékelt, túldimenzionált dolog. a fejlett világban taxisnak lenni nem egy alsó középosztály, mint amit itt a taxisok hisznek magukról. saját maguk küzdöttek meg hogy magas legyen a küszöb, aztán csodálkoznak hogy vannak akik bebújnak alatta, nekik meg fárasztó magasat lépni. az egész licenc-monopólium dolog a drosztok miatt jött létre anno, mára viszont kb senki nem használja a drosztokat. amíg taxisnak lenni egy családfenntartó foglalkozás, addig logikus hogy korlátozni akarjuk a versenyt, jusson elég utas a taxisoknak, éljenek meg belőle. viszont ha elfogadjuk hogy a taxizás egy különösebb tudást nem igénylő aljamunka, akkor nemcsak az lesz logikus hogy a taxis nem kell annyit keressen, hanem az is hogy sokan taxizhatnának átmenetileg, vagy részmunkaidőben, másodállásban. diákok, nyugdíjasok, kisgyerekesek. ehhez viszont az kell hogy ne legyen drága a beszállás.

a nemadózás kérdés teljesen független az uber-taxi témától. egy másik eu országban bejegyzett cég szolgáltatást nyújt Magyarországra. mivel nem Magyarországon végzi a munkát, nem adózik Magyarországon. ha egy magyar fordítóiroda elvállal angol megbízásra egy fordítást, az sem fizet Angliában egy gramm adót sem.

eßemfaßom meg áll 2016.01.29. 11:48:47

@Punxsutawney Mormota: "És gyakorlatilag az egész online kiskereskedelmet, amelynek nagy része szlovák cégből állít ki számlát, d"

Gizike-gőzeke

taxi - nemtaxihanempénzértszemélysállitás
kiskereskedelem - kiskereskedelem

Punxsutawney Mormota 2016.01.29. 11:52:51

@eßemfaßom meg áll:

kiskereskedelem - nem adóznak, egy szlovák cégen behajtahatlan garanciakövetelések, vevőszolgálati hiátusok, a fogyasztóvédelem hatástalan.

De legalább annak örülök, hogy a bookingot és a többi online utazási irodát / platformot nem kérdőjelezed meg. Vagy csak figyelmetlen vagy.

eßemfaßom meg áll 2016.01.29. 12:02:02

@halaloszto: "az egyik, hogy az online elektronikus piacterek ellehetetlenítik a klasszikus közvetítő szolgáltatókat. ki tenné bizományiba a megunt korcsolyáját, amikor van ebay, vatera meg jofogas? "

"gyermekkorcsolya eladó keveset használt 37-es méret irányár 120Ft jelige: gyerekkori-kori"

apróhirdetés a megyei napilapban 1982

"a másik, hogy a taxizás egy túlértékelt, túldimenzionált dolog. a fejlett világban taxisnak lenni nem egy alsó középosztály, mint amit itt a taxisok hisznek magukról."

Ennek aztán tényleg semmi köze, hogy 2 cég adja ugyanazt a szolgáltatás ugyanazon a piacon csak az egyik betartja az arra a szolgáltatásra vonatkozó szabályokat a másik nem ezért sokkal olcsóbban tud szolgáltatni.

"ha egy magyar fordítóiroda elvállal angol megbízásra egy fordítást, az sem fizet Angliában egy gramm adót sem. "

nem vagyok benne biztos, hogyha egy Magyar fordítoiroda Angliában angol állampolgárokkal kezdene neki fordításszolgáltatást nyujtani angoloknak akkor nem kopogtatna az angol nav az ajtajukon egy kis idő után.

halaloszto 2016.01.29. 12:32:48

@eßemfaßom meg áll: A taxizás túlértékelt annyiban jön ide, hogy az oldschool taxisok voltak azok akik kialakították azokat a szabályokat, amiket a newschool taxisok nem tartanak be. Nem arról van szó hogy van egy független szabályrendszer, amit az egyik betart a másik meg nem. Ugyanis annak a szabályrendszernek a létrehozásában az egyik aktívan részt vett és részt vesz. És ezt a befolyását arra használja, hogy azt a jövedelmet és üzletet biztosítsa magának amit megszokott, és ami mára irreálissá vált. Ugyanez történt pl a repülésben, a nagy légitársaságok használták a kapcsolataikat arra, hogy olyan szabályozást alakítsanak ki ami akadályozza az új olcsó társaságok piacra lépését. Aztán mi lett belőle...

A fordítóirodánál maradva, az angol adóhatóság azzal törődne hogy azok az angol állampolgárok a saját jövedelemadójukat rendesen megfizesék. És kész. Nálunk is lehetne rámenni hogy az uber sofőrök fizetnek-e adót, de nehéz, hiszen meg kell várni az adóbevallási határidőt hogy meglássuk fizetett-e. Az uber utalással fizet, nehéz eltitkolni. De nem ezen rugóznak. Valamiért.
süti beállítások módosítása