A legnagyobb probléma, amivel a cégekkel kapcsolatban a leggyakrabban lehet találkozni, az a pénzhiány. De itt nem teljesen egyértelmű, hogy mire is nincsen pénzük.
Egy cég megalapításánál ugyanis jó esetben egy igen átfogó költségkalkulációt kell csinálni. Nem utólag, és nem soha, hanem mielőtt bármit is tennénk. Ebből pedig egyértelműen látszik, hogy mekkora az a minimum alapköltség, amivel egy vállalkozás el lehet indítani.
A kkv tőkehiánya most éppen egy informatikai fiaskó miatt került az érdeklődés középpontjába. Természetesen adatlopásról van szó, méghozzá egy igen tekintélyes ügyfél bizalmas adatairól. A dolog megelőzhető lett volna egy jó IT szakember bevonásával, és persze a megfelelő összegek rááldozásával. Ám a kisvállalkozás tulajdonosa széttette a kezét: erre nem volt keret.
Érthető persze, hogy kicsiben sokkal nehezebb, és megterhelőbb ezeknek a szolgáltatásoknak a beszerzése, a vírusvédelem, a tűzfal, és az adatbiztonság. Ugyanakkor a költségkalkulálásnál ezzel is számolni kell, vagyis nem túl jó kifogás az, hogy erre nem volt keret. Egy olyan vállalkozás, mely az interneten (is) ténykedik, és rajta keresztül bizalmas adatokhoz lehet hozzáférni, egyszerűen nem engedheti meg magának azt a bakit – vagyis inkább szarvashibát -, hogy nem megfelelő az elektronikus védelme, és a munkatársai elektronikus, és a virtuális munka világát felölelő képzettsége. Ha ugyanis a számítógépet – ami ma már teljesen alapfelszereltsége egy irodának – a munkatársak csak a legalapvetőbb funkciókig ismerik, akkor egy kiberbűnöző olyan könnyedén jut hozzá az adatokhoz, hogy az már a szánalmas kategóriát súrolja.
Ráadásul azzal is számolni kell, hogy a saját bizalmas dokumentumaink is eltűnhetnek, az ügyfelek pedig – adatvesztés esetén – a bizalmukat veszítik el. És ha nincs bizalom, akkor nincs üzlet sem. Egyenes következtetés, hogy a biztonság elengedhetetlen a kkv szektorban is, még abban az esetben is, ha drága. Léteznek olcsóbb, kkv-k világához jobban illeszkedő megoldások is, de a biztonságról mindenképpen gondoskodni kell.
Mivel a nagy – és a kis – ügyfeleknek ez igen fontos, így üzleti előnyre is szert tehetünk egy olyan rendszerrel, mely garantálja – vagy legalábbis magasabb fokon biztosítja – a dokumentumok és adatok védettségét. Ezt feltűntetve olyan üzletfelekkel is köthetünk megállapodást, akik a konkurenciát éppen a biztonsági hiányosságok miatt kerülték el.
Sokan fordulnak ilyenkor a „sufnituninghoz”, ami ideig – óráig még valódi megoldást is jelenthet, de nem kifejezetten bizalomgerjesztő. Az üzleti életben a látszattal is sokat kell foglalkozni, és egy házi megoldás, ami nem erős lábakon, pontos szakemberek munkáján nyugszik, az ezen a próbán olyan nagyot hasal, hogy a puffanást is hallani lehet