A vállalkozás nem kényszer - életforma.

Vállalkozástréner

Létezik recept a sikeres vállalkozáshoz? Igen!

2016. szeptember 07. - Vállalkozástréner

Mindenki abban tud igazán sikeres lenni, amit szeret csinálni, és amiben jó is! De ha ennyire egyszerű lenne a dolog, a világ hemzsegne a sikeres vállalkozóktól. Rájönni arra, hogy miben vagyunk igazán jók, ami ráadásul határtalan örömöt is okoz, és mindez profitot is termel? Ez az egyik legnagyobb feladat, amikor vállalkozást akarunk létrehozni!

Nyilvánvaló, hogy mit szeretnék csinálni… vagy mégsem?

Elsőre az ember azt gondolná, annál egyszerűbb dolog nincs is, mint megtalálni azt, hogy mi is érdekel igazán. Pedig ha egy kicsit is elmélyedünk vállalkozási-gazdasági szempontból a kérdésben, akkor ez nem ennyire egyértelmű. Mielőtt a kérdésre rávágnánk valami magától értetődő választ („imádok utazni”), dőljünk hátra egy kicsit, és gondoljuk végig, hogy is van ez…

Ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a nekünk leginkább testhezálló vállalkozási terület kiválasztásához, először kutakodjunk az emlékeinkben egy kicsit. Olyan képeket, olyan eseményeket keressünk, amikben a sokat emlegetett „flow” érzés kerített minket hatalmába. Egyszerűen megfogalmazva valami olyasmit, ami elképesztő pozitív energiát adott, ami magával ragadott minket, miközben megszűnt a világ, és csak mi, és az a bizonyos esemény, vagy érzés voltunk. Ezek a flow élmények jelentik azokat a területeket, amikkel azonosulni tudunk, feltöltenek, pozitív energiát adnak, jóformán korlát nélkül tudjuk csinálni, így lehetővé teszik, hogy a lehető legkevesebb erőfeszítéssel majd a cégünket minden egyes nap, a nap minden percében tökéletesen tudjuk képviselni.

Hogy mi adja ezt az érzést, az egészen változó. Lehet az egy nyaraláson szerzett emlék, egy tanóra, egy közös munkafolyamat, egy film, egy hobbi, vagy akármi. A flow érzést akár egy idol, egy popcsillag, vagy a környezetünkben valaki is kiválthatja, akit követendő példaként magunk elé állítunk.

Talán érthetőbb, ha végigfutunk pár példán: nekem például ilyen élmény volt kislány koromban egy Nyugat-Németországból származó magazin, amiben mosolygó, vidám, elegáns, kifinomult emberekről szóló képek voltak, akik minőségi életet élnek, elegánsan berendezett házakban (órákig nem voltam hajlandó lerakni a magazint). Másvalakit az tölt fel mindennél jobban, ha a természetben töltheti minden idejét, és él-hal az állatokért; megint más egy fárasztó munkanap után nekiáll barkácsolni, és észre sem veszi, hogy közben késő este van. Gyerekkorunkban mindannyiunknak voltak példaképeink: Madonna szemtelen polgárpukkasztása, Michael Jackson csodálatos álomvilága, vagy Prince extravaganciája ejtett rabul évekig?  Mindannyian mások vagyunk, más okozza a flow-élményt.

Ha az élményeket, eseményeket és az inspirálólag ható személyeket végiggondoltuk, akkor keressük meg bennük a közös pontot: mi volt/van ránk ekkora hatással pontosan?     Elegánsak, vág az eszük, tárgyalnak, irányítanak, élik az életüket a szokásos korlátok nélkül. Ez indított el már egészen kicsi koromtól azon a vonalon, hogy nekem saját vállalkozásom lesz.

14256319_1187901231274436_1959319379_n.jpg

Hogyan lesz az álmaimból valóság?

Ha meg tudtuk fogalmazni magunknak, hogy milyen fogalmakkal tudunk azonosulni, mi lenne az álom-életszituáció a mindennapi tevékenységünk területén, akkor eszközt kell keresnünk hozzá.  A vállalkozások alapvető feladata (mint azt marketingből már jól tudjuk), hogy valamilyen problémára megoldást tudjanak nyújtani a termékükkel vagy szolgáltatásukkal. A vállalkozásunk fő bevételi forrása az lesz, hogy a vevőinknek valamely problémájára mi nyújtjuk a megoldást. Mégis milyen „probléma” megoldásában vagyok sikeres? Mihez van tehetségem? Pillanatok alatt elintézek bármit, amivel megbíznak? Verhetetlen vagyok a konyhában?  Én rendezem a legjobb bulikat az ismeretségi körömben? 10 perc alatt átrendezem és testre szabom bárki gardróbját? A kocsi hangjából tudom, mi lehet a hiba? Bármikor átváltozok 5 évessé és 24 óra játék után sem fárasztanak a gyerekek?  Láthatjuk, hogy a tehetség bármilyen területen megmutatkozhat. Itt nem az iskolai eredményeinkre vagy a tantárgyakra kell gondolnunk feltétlenül. Az iskola és a végzettségünk nem feltétlenül fog közelebb vinni az álmainkhoz.

Ha a tehetségünk és a flow-élményt adó élethelyzetek találkozni tudnak, akkor az eredeti kérdésünk nagy részére megtaláltuk a választ. Persze most jön a legnehezebb rész…

Hogyan fogok az „álmodozásból” pénzt keresni?

Ahhoz, hogy az álmainkat megélhessük hosszabb távon is, pénzre lesz szükségünk. (Nem mellesleg a vállalkozások alapításának fő célja a pénzkereset :)) Pénzt pedig olyan dolgokból tudunk csinálni, amikor a leendő vevőink a problémáik megoldásáért hajlandóak pénzt fizetni – mi pedig a tehetségünkkel könnyedén megoldjuk.

Ha a példabeli elnyűhetetlen energiájú, gyerekszerető vállalkozó-jelölt történetesen felejthetetlen bulikat szervez néha, amiket évekig emlegetnek a barátok, akkor mindezt remekül kamatoztathatja gyerekzsúrok szervezésében – mert legyünk őszinték minden anya őrült összegeket szánna rá, hogy a csemetéje szülinapja felejthetetlen legyen, és ráadásul az ezzel járó őrülettől valaki kímélje meg… És akár kész is a vállalkozási ötletünk, a többi már csak finomítás kérdése…

Ez a hármas, vagyis az álmok, a pénz és a tehetség szoros szimbiózisban adják meg a választ a kérdésre, hogy melyik az én vállalkozási területem. A pénzt csinálni az álmainkból csak a legritkább esetben megy, mondhatni ez a kivétel, ami erősíti a szabályt. Ha ez így működne, akkor a világon mindenki gazdag és sikeres lenne. Pénzt a tehetségünkből tudunk csinálni, de az ember nem csak egy dologban tehetséges, így ha ehhez nincs köze az álmainak, akkor nagyon hamar beleun majd a munkájába, nem tudja igazán átadni magát neki, és hitelét veszíti. Ha tehetségesek vagyunk azokban a dolgokban, amik az álmaink, akkor is előttünk van még egy feladat: valahogy úgy kell formálni a dolgokat, hogy abból pénzt is lássunk.

14249179_1187898501274709_1885722505_n.jpg

1 álom 1 ember?

Az álmok megtalálása, megvalósítása, megélése egy dolog. De mi van akkor, ha megvan? Szerencsére az embernek nem csak egy álma lehet, hanem több is. és ha egyszer már sikerült egy olyan céget létrehoznia, amiben megtapasztalja, milyen, amikor valóban azonosulni tud azzal, amit csinál, akkor már azt is látja, mennyire sokat lehet még fejlődni. Nem csak emberileg, hanem gazdaságilag is, hiszen a cégek is változnak, nőnek, transzformálódnak, ahogyan az emberek, és az álmok is új álmokat, lehetőségeket szülnek.

Az álmot megtalálni, gazdaságilag értelmezhető formába önteni nem könnyű, de itt még koránt sincsen vége a feladatainknak. Ha megvan a terület, amin elképzeljük a vállalkozásunkat, akkor a következő lépés, hogy rájöjjünk, hogyan lehetünk jobbak, hogyan emelkedhetünk ki a sok hasonló cég közül. Ugyanis ez a rész sem tündérmese, a konkurencia mindenhol jelen van, és ha nem tudjuk magunkat megfelelően pozícionálni, ha nem jövünk rá, mitől leszünk egyediek,

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozastrener.blog.hu/api/trackback/id/tr1111684627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása