Amikor valaki céget alapít, akkor a legtöbbször igencsak elfárad, hiszen egyáltalán nem könnyű az, amibe belefogott!
Ez pedig sokszor azt is jelenti, hogy az ember figyelme lankad, már nem tud annyira koncentrálni, és így kiesik a lendületből. Ezzel alapvetően csak annyi lenne a baj, hogy lelassulnak a folyamatok, csakhogy a cég megalapítása után is van egy sor olyan lépés, amikre bizony alapos figyelmet kell szentelni, mert igen nagy a bebukható összegek aránya.
Az egyik ilyen, amiről rendszerint a vállalkozók megfeledkeznek, az árképzés. Ez azért vicces, hiszen ettől a lépéstől függ, hogy valóban bevételhez jutnak-e, vagy csak futnak majd a befektetett pénzük után. Az árképzésnek pedig vannak buktatói, ráadásul nem is kevés!
Az első, és legrosszabb esetben a vállalkozó ad-hoc módon bedob egy árat a termékére. Ezzel az a baj, hogy még csak véletlenül sem lesz köszönőviszonyban azzal az összeggel, amit a fejlesztésre, megalapításra, működtetésre kell fordítani. Mert ugye a cég bevétele – mely egyedül az eladásokból származik – nem csak a profitot adja. Fedeznie kell a működést, a fejlesztést, a továbbképzéseket, a munkatársak bérét, az adókat, a rezsit, a felújítást, a géppark amortizációját, a reklámot, a PR-t, és itt még közel sincsen vége. Ebből, azt hiszen, nagyon jól látszik, hogy az árképzés nem olyan egyszerű, mint azt elsőre gondolná az ember.
Még egy fokkal nehezebb a helyzete abban az esetben, ha nem kézzel fogható terméket árul. Hiszen így – például egy szellemi termék esetében – nehéz megmondani a gyártási költségeket. A bonyodalmak netovábbja, amikor valaki kapcsolatokkal, ismeretségekkel is fűszerezi a termékét, vagy olyan tudással, mely a tapasztalatokkal és az évekkel egyre többe kerül. Az ár ebben az esetben sokkal nehezebben megállapítható, mintha valaki tételesen le tudja számolni, mi mennyibe került addig, amíg a termék az asztalra került.
Persze azért az árképzés sem vudu, meg lehet tanulni, és ha ügyesek vagyunk, és odafigyelünk, akkor nagyon jól be lehet lőni az arányokat, ami utána többi termék árazása már lényegesen egyszerűbb. Az árazást nagyobb léptékben külön szakember is végezheti, de – mivel a vállalkozás egyetlen bevételi lehetőségéről van szó – minden esetben jelen illik lenni a folyamatnál. Elvégre ettől függ, hogy képesek vagyunk-e a saját lábunkon megállni, vagy vissza kell mennünk a 8 órás állásunkba, a főnökök nagy örömére, amiből meggazdagodni soha senkinek nem sikerült.