A vállalkozás nem kényszer - életforma.

Vállalkozástréner

Marketing- ködösítés, vagy fegyver?

2016. október 05. - Vállalkozástréner

A legtöbb kezdő- vagy már működő kisvállalkozás számára a „marketing” kifejezés csak egy hangzatos szó a ködösítés szinonimájaként, amit a multik használnak a vásárlók megnyerésére, milliárdokat elköltve – és amit egy kisvállalkozás soha nem engedhet meg magának. Pedig ha időt szánunk rá, akkor néhány tíz-vagy százezer Forint költségért nagyon komoly eszközt kapunk a kezünkbe – ami ráadásul meg is térül.

Mi az a marketing és minek tervezni?

A marketing egyfajta kommunikáció, amivel megmutatjuk a világnak, a vevőknek, partnereknek, hogy kik is vagyunk, mit kínálunk, milyen problémát tudunk megoldani, vagy milyen igényt tudunk kielégíteni. Ez pedig a kicsiknek is legalább annyira fontos, mint a nagyobb cégeknek.

A marketinget is természetesen ugyan úgy tervezni kell, mint a pénzügyi, vagy éppen a fejlesztési lehetőségeket a vállalkozásban. A marketingterv pedig – mivel a vevőkkel köti össze a céget – az egyik legfontosabb dokumentumunk lehet. Nem is tagadjuk, a marketing nem olcsó mulatság, de a megfelelő tervezéssel és a cégünk méreteivel szinkronban lévő eszközök használatával a kiadásaink optimalizálhatóak, miközben bevételeinket szépen feltornázhatjuk.

A jó marketing két kérdésre ad választ: arra hogy mi kik vagyunk, illetve arra, hogy kiknek is fogunk értékesíteni.

14555724_1221579561232151_1325596250_n.jpg

Kik vagyunk?

Ez az a kérdés, aminek a legtöbb cégvezető legyintve megy neki, hiszen ezt könnyű megválaszolni, majd pedig belefut az első szarvashibába, ami az ablakon kilapátolt pénzt jelenti. A kik vagyunk kérdésre nem a céget kell bemutatni. Technikailag senkit nem érdekel ezen a kerek világon, hogy nekünk van egy cégünk, egy vállalkozás a kismillió másik vállalkozás sorában. Ha ezt próbáljuk kommunikálni a vevők számára, akkor olyan, mintha egy ovis csoportnak ecsetelnénk a mérnöki munka csínját – bínját. Egy darabig leköti az embereket, de aztán teljesen hidegen hagyja őket, és mivel számukra érdektelen az információ, így nem is jegyzik meg azt. A lényegi kérdés tehát ez: mi az, amivel én – mint a vállalkozás – könnyebbé tehetem a te – mint vevő – életedet, kielégíthetem egy igényedet, vagy egy adott szükségletedet. Ezzel olyan információkat közlünk, ami a vevő számára hasznos, így megjegyzi a céget, keresni fog bennünket.

A vállalkozások világában a marketingnek nagyon fontos eleme a pozícionálás, amiről már volt is szó. Ezzel meghatározzuk magunkat a piacon, felmérjük a konkurenciát, előkészítjük az ármeghatározást, stb. a pozícionálás a reklám első, és egyik legfontosabb eleme, hiszen ez segíti elő az önmeghatározás olyan formáját, mellyel a piacon is megtaláljuk a helyünket, illetve azzal is tisztáéba kerülünk, mik az erősségeink, mik azok a részletek, amiket hangsúlyozva az emberekben felébreszthetjük az érdeklődét, az igényt a termékünk iránt.

Ugyancsak önmagunk bemutatásához tartozik az arculat megtervezése. Ez is apróságnak, sőt, akár pénzkidobásnak tűnhet, mégis fontos. Az olyan pici részletek, mint egy fejléces levelezőpapír, egy ügyes, az ember fantáziáját megragadó logó, az azzal ellátott irattartók, repiajándékok, tollak, miegymás, azt sugallja, profik vagyunk, és igen, még ezekre a részletekre is figyelünk. Az olyan cégek, amik szem előtt tartják az arculatukat, azt pontosan megtervezik, és a logót is jól választják meg, könnyebben ragadnak meg az emberek agyában, és ez bizony olyan előny, melynek érdekében az egész marketingtervet felépítjük!

working_img.jpg

Kiknek adom el?

Ez a másik nagyon fontos kérdés, amire szintén nem lehet az a válasz, hogy az embereknek, vagy a cégeknek. A célpiac meghatározása nem csak az eladás maximalizálása miatt fontos, hanem azért is, mert így sok pénzt takaríthatunk meg. Ebben az esetben ugyanis a nagy számok törvénye nem a legjobb irányadó. Tény, hogy működik, vagyis ha nagyot merítünk, sok hal fennakad, de a nagy merítés irtózatos összegbe kerül, így az már erősen kérdéses, hogy megéri-e. Ha pontosabban meghatározzuk a célközönséget, azt a réteget, akiknek az igényeit, a vágyat ki tudjuk elégíteni, akkor a merítés ugyan kisebb lesz, de arányaiban ugyanannyi halat foghatunk, jóval kisebb összegből. Ráadásul a kisebb rétegnek mindent jobban „személyre” tudok szabni, a kommunikációtól elkezdve a logó üzenetén keresztül egészen a társadalmi szerepvállalásig, amivel egy következő bejegyzésben foglalkozunk majd.

A kérdések megválaszolása után kardinális részlet az utánkövetés. Enélkül egyszerűen nem derül fény arra, ha elrontunk valamit, vagy ha az irány, amit választottunk kifejezetten jó. Ha ugyanis a kommunikációnkban hiba van, az akár hónapokig is eltarthat, mire érződik az eladásokon, utána azonban évekkel visszavetheti a céget. Ha után követünk, akkor ez a hiba gyorsabban kiderül, egyszerűbb a korrigálása, és nem kell számolni a veszteséggel sem. Ha minden rendben megy, az utánkövetéssel akkor is hasznos infókhoz jutunk, hiszen láthatjuk a természetes hullámzásokat, a vevők attitűdjeit, illetve természetesen azt is, hogy mit tartsunk meg a marketingtevékenységünkben, és min változtassunk, finomítsunk egy kicsit.

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozastrener.blog.hu/api/trackback/id/tr6011771019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása