A vállalkozás nem kényszer - életforma.

Vállalkozástréner

Mitől lesz egy márka ellenállhatatlan? Miért sikersztori az egyik, míg a másik belebukik?

2016. augusztus 25. - Vállalkozástréner

Sokan elmerengtünk már azon, hogy, miért lehet egy táskát milliós áron értékesíteni, amikor táskát kap a Tesco-ban is 2000-ért? Mitől lesz eladható egy luxustermék, egy utazás, egy jó hamburger, vagy bármilyen szolgáltatás? A sok titok közül az egyik a márka megalkotója vagy tulajdonosának hitelessége. Egyik híres, sikeres divattervezőt sem láttuk még sosem sportcipőben rohangálni a „kettőt fizet, hármat vihet” akciók után.

Nem tagadom, előfordul olyan helyzet is, amikor ez nem lényeg. Amikor valakinek van egy tuti ötlete, amit elindít, és sok pénzt hoz. Ez működik, legalábbis egy ideig, de ez nem a márkaépítésről szól. Azonban amikor már a vevők érzik, hogy az ez egész csak a pénzkeresésről szól, nincs mögötte az elhivatottság, akkor előbb-utóbb elfordulnak, mert valami hiányozni fog…

hitelesseg_kep_1.jpg

Miért is imádjuk a gyorséttermeket?

A marketing alapja, hogy nem terméket, hanem életérzést adunk el. Gondoljunk csak bele, miért is járunk az amerikai gyorséttermekbe?  Nem „enni”, azt hiszem, ebben egyetértünk. Hiszen mindannyian tisztában vagyunk vele, hogy ott az ételek jó része nem igazán felel meg a mai egészség-őrületnek. Zsírosak, talán nem romlanak meg soha, nem kifejezetten táplálóak, és a teljes kiőrlésű lisztet, a reformkonyhát és hasonló dolgokat csak ritkán ismernek. Hogy akkor miért is érzünk ellenállhatatlan vágyat időről időre egy jó kis hamburger-kóla-sültkrumpli kombináció után? Azért, mert ezek a cégek a hamburgereivel, a sült krumplijával, a shake-kel az áhított „amerikai életérzést” közvetíti. Ez az, amit keresünk, ez az, ami miatt ez a vállalkozás sikeres, hiteles.

Mi történik akkor, ha a napi trendnek megfelelően valamelyik gyorsétterem gondol egy merészet és áttér a reformétkezésre?  Törli az étlapról a sült krumplit, bio-valamiből készíti a salátákat, a shakekben a kilónyi cukor helyett édesítőszer lesz, és a hamburgerzsemle a teljes kiőrlésű, német típusú fekete-kenyérre fog hasonlítani. Biztos szeretnénk ezt?  Ez már közel sem az az amerikai életérzés, ez egy másik üzenet, ami nem ettől a cégtől származik, nem így ismertük meg, nem így szerettük meg. Az ekkora változás a brandben a vevőknek már fura, visszatetszést kelt. Most őszintén: nem tudom elképzelni, hogy ha valami frisset, és egészségeset szeretnék enni, akkor a Mekibe térjek be. Nem. Ide azért jövök, mert érezni akarom az amerikai élet ízét, a hamburgert, a zsíros krumplit, a napi +800 kalóriát. Majd ledolgozom, holnap egészségesen eszem, de ma irány a Meki.  A reformburgerrel, az egészséges ételek üzenetével csak nevetségessé válik, hitelét veszíti és nyilván csődbe is megy.

Ennek megfelelően tisztában kell lenni azzal, hogy a terméket, a brandet csak akkor adhatjuk el, ha tisztában vagyunk önmagunkkal, ha hitelesen tudjuk képviselni a brand közvetítette üzenetet, életérzést. Leegyszerűsítve:

Önismeret nélkül nincs hitelesség, hitelesség nélkül nincs siker.

                                      Önismeret       > Hitelesség       > Siker

Mi a szerepe a vállalkozónak? És ha ő a reform biokaja híve?

Amikor vállalkozást alapítunk és megalkotunk egy márkát, terméket, szolgáltatást, akkor annak olyan életérzést kell közvetítenie, amik mi magunk vagyunk. Csak olyan márkával leszünk sikeresek, amit a nap 24 órájában, hetente 7-szer, egész évben gond nélkül tudunk képviselni. Ehhez pedig elengedhetetlen a megfelelő önismeret. Nélküle a mögött a bizonyos maszk mögött kell képviselnünk a vállalkozásunkat, ami hosszútávon egyszerűen fenntarthatatlan. A vevők, a partnerek egy idő után megérzik, hogy nem azonosulunk a cég üzenetével, és ez hiteltelenné tesz minket. Aki pedig a hitelét elveszíti, az lemondhat a sikerről.

Minden világraszóló brand egy életérzést közvetít, legyen az a „luxusban élni”, az „egészséges élet”, vagy a „környezettudatosság a Föld fenntartásáért”. A vezetőik pedig ezen üzenet szerint élnek.

De a lényeg: nem ők azonosulnak a céggel, hanem a cég által közvetített életérzés eleve az övék.

Csak így lehetséges hitelesen képviselni egy céget, márkát. A Louboutian cipőért nem azért fizetünk horror összeget, mert ezzel az esőerdőket támogatjuk, hanem azért, mert a magas, kiváltságos luxus megteremtője, amit a tervező a mindennapjaiban, a privát életében is képvisel.

3096-1.jpg

Hitelesség mindenek felett

Képzeljünk magunk elé egy bohócot, aki üzleti tanácsokkal akar minket ellátni, és ezt zsonglőrködve, és nagyokat esve, nevettetve teszi. Kétségkívül szórakoztató lesz az előadás, és még az is lehet, hogy a mondandója is hasznos lenne, de nem fogjuk megfogadni. Egyszerűen azért, mert nem hiteles, nem a komoly üzleti stratégát látjuk benne, csak a bohócot. De fordítva is igaz: soktízezres öltönyben, kemény aktatáskával, kimért, pontos fogalmazással nem tudunk gyerekzsúrokat eladni.

Ha nincs kellő önismeretünk, akkor a hitelességünk erősen csorbulni fog. Az üzleti életben a hitelesség pedig egy olyan alapkövetelmény, ami nélkül sokáig biztosan nem fogjuk húzni. A már említett maszk viselésével, vagyis az életvitelünkkel, hitvallásunkkal nem összeegyeztethető, vagy azt nem tökéletesen lefedő vállalkozással indulunk neki az útnak, akkor számolnunk kell a résekkel. Azokkal a napokkal, amikor fáradtak vagyunk a maszkot viselni, amikor egy tárgyaláson keresztkérdésekbe futunk és nem jó választ adunk, vagy amikor a nyaraláson elengedjük magunkat. Ezek a rések a hitelességen esnek, és gyorsan a teljes vállalkozás kudarcát okozzák majd.

Mi változhatunk, a brand nem feltétlenül

Abban az esetben, ha nem fesztelenül és természetesen önmagunk vagyunk a vállalkozásunkban, az rengeteg plusz energiát vesz el tőlünk, nincs honnan töltekezni. A cég beindítása, a kezdeti egy – két év, az üzemeltetés és a fejlesztés mind iszonyú energiaigényes folyamatok. Ha nem önmagunkat adjuk, akkor ki fogunk merülni, és nem lesz erőnk fenntartani a képet, amit a cégről, és ezáltal magunkról mutatni akarunk.

Persze az emberek változnak, alakulnak, átértékelnek, de ha ez az alapokat érinti, akkor azt a brand nem éli túl. Kisebb módosítások, modernizálások beleférnek, és igény is van rájuk a vevőinktől, de a nagy változások másik brandet igényelnek.

A sikeres cég stabil, és ez annak köszönhető, hogy a kezdetektől tudatosan van felépítve és mindig ugyan azt az életérzést, színvonalat közvetíti. Vállalkozónak lenni életforma, azzal azonosulni kell, a vállalkozásunk és a brand képviselete 365 napon keresztül napi 24 órás folyamat, mindig, mindenhol, a privát életünkben is. És ez a siker egyik alapvető kulcsa. És hogy hogyan is tudjuk feltérképezni, hogy mivel tudunk könnyedén, őszintén és tudatosan azonosulni? Mi lenne a nekünk való vállalkozási terület és képviselt életérzés? Erről legközelebb…

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozastrener.blog.hu/api/trackback/id/tr9411651158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása