Miért is kell reprezentálni az üzleti életben? Azt hiszem, nem lehet elégszer hangsúlyozni azt a tényt, hogy ez a világ sokat ad a külsőségekre, de ezen túl a reprezentálás nem csak a külsőségek mutogatása, hanem gyakorlatilag egy 0-24 órás elfoglaltság is.
A külsőségek
Tény, hogy egy üzletfelünkről sokat elárul az, hogy hogyan is néz ki. Tegyük fel, hogy egy 20-30 milliós megbízást akarunk adni valakinek. Ez sok pénz, így biztosan utánanézünk az illetőnek, a szakmai múltjának, esetleg még egy kicsit mélyebbre is ásunk. A róla alkotott kép azonban azzal lesz teljes, amikor találkozunk is vele egy tárgyalás keretében. És itt van a kutya elásva.
Hiába remek a róla festett kép az agyunkban, ha a tárgyaláson rendezetlen, vagy leharcolt képet mutat. Ha beesik egy szalagavatóról maradt öltönyben, ami két számmal nagyobb, ha nem illenek össze a rajta lévő darabok, ráadásul ordít róluk, hogy turkáló kaliberű boltból vannak, és mindezt megfejeli azzal, hogy egy 20 éves Suzukival gördül be a parkolóba, akkor bizony az a 20 millió túl soknak is tűnik. Egyszerűen nem azt sugallja az ember, hogy sikeres, vagyis érdemes rábízni a munkát, pénzt, befektetést. Ez ugyan egy kissé felületes képalkotás (na jó, nem is kicsit), de tény, hogy így van. Éppen ezért nem kell harcolni ellene, mert csak mi húzzuk a rövidebbet. Ha munkát, befektetőt akarunk szerezni, akkor a megjelenésünknek, a közlekedési eszközünknek, a fellépésünknek és a gondolkodásmódunknak is azt kell sugallnia, hogy mi vagyunk a legjobb választás, sikeresek, és profik vagyunk.
0-24
Ráadásul azt a képet mindig fenn kell tartani. Ez nagyon megerőltető, ha nem belülről jön. A ruha, autó, miegymás elsajátítható, de a magabiztosság és a hozzáállás belülről kell fakadjon. Ennek is van természetesen jelentősége.
Egy vállalkozó a nap 24 órájában, az év 365 napján vállalkozó, vagyis abból él, hogy eladja önmagát, a tudását, a képességeit, a profizmusát (legalábbis nagyon fontos összetevője a vállalkozásnak ez a momentum is). Ez pedig azt is jelenti, hogy hétvégén is tudnom kell reprezentálni a cégemet, ha olyan emberekkel futok össze. És itt látszik is, hogy miért életforma a vállalkozás. A családi kirándulásra sem megyek szakadt joggingban, mert rossz képet közvetít rólam. Persze nem kell talpig öltönyben és kiskosztümben hegyet mászni, de arra igen is figyelni kell, hogy ilyenkor is látni lehessen rajtunk a magabiztosságot, és a profizmust.
Ha hétvégén, nyaraláson, ilyen helyeken futunk össze mostani, vagy leendő partnerekkel, akkor ők sem úgy fognak kinézni, mintha skatulyából húzták volna ki őket, hiszen nem is ez a lényeg. De a viselkedésük, a kinézetük, a hozzáállásuk ilyenkor is megfelelő, nem leharcolt, elhanyagolt. Az üzleti életben mi magunk vagyunk a cégünk, így a külsőségeink alapján megítélhetik a vállalkozásunkat is, amiből kijöhetünk jó, vagy nagyon rosszul is.